Rok akademicki 2021/22. sem. 1 / Academic year 2021/22, sem. 1:
* kontakt osobisty/personal contact: gabinet 334 / room 334; środy godz. 10:30-11:15 / Wednesday 10:30-11:15
* z powodu sytuacji epidemicznej wolałabym konsutacje on-line na platformie MsTeams - spotkania mogę organizować w dogodnym dla Państwa czasie / because of the epidemic I prefer on-line meetings on MsTeams, which I can arrange at your convenience
* proszę o uprzedni kontakt mailowy (jadwiga.wegrodzka@ug.edu.pl) / please contact me via email (jadwiga.wegrodzka@ug.edu.pl)
Zainteresowania naukowe:
proza popularna, zwłaszcza fantasyczna i kryminalna; literatura dziecięca, proza brytyjska XIX i XX wieku, literatura angielskiego średniowiecza, baśń literacka; opowieści o zwierzętach.
Wykształcenie:
magisterium (Uniwersytet Gdański, 1980), doktorat (Uniwersytet Gdański, 1989), habilitacja (Uniwersytet Gdański, 2008)
Kariera zawodowa:
nauczyciel języka angielskiego w III LO, Gdynia (1979-1980); pracownik biblioteki w Instytucie Anglistyki UG (1980-1981); asystent, adiunkt, profesor UG w Instytucie anglistyki UG od 1981 roku; profesor nadzwyczajny na Wydziale Humanistycznym Politechniki Koszalińskiej 2011-2016.
Najważniejsze publikacje:
Characters in Literary Fictions (2015; redakcja); Canon Unbound (2011; redakcja); Patterns of Enchantment: E. Nesbit and the Traditions of Children’s Literature (2007); Instructive curiosity: Suspense in C. S. Lewis's Trilogy (1995).
Utopian Studies Society Europe
Nagroda Rektora indywidualna stopnia drugiego - 2008
Kierownik PRACOWNI BADAŃ NAD LITERATURĄ DZIECIĘCĄ I FANTASTYCZNĄ od 2012.
Wicedyrektor ds. dydaktycznych w Instytucie Anglistyki UG 2008-2010;
Wicedyrektor ds. studenckich w Instytucie Anglistyki UG 1999-2002.
Granty na Badania Własne w 1997, 1999 i 2000;
Grant-in-aid od British Council w 1990.
Komunikacja zwierząt; haft kaszubski
Literatura brytyjska;
literatura dziecięca;
proza popularna, zwłaszcza fantastyczna i kryminalna
Przekłady naukowe:
Janet Verner Gunn. „Sytuacja autobiograficzna”. Przeł. Jadwiga Węgrodzka. Autobiografia. Red. Małgorzata Czermińska. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2009. 145-168. ISBN 978-83-7453-932-6.
Aneta Szyałak, „Miłość. Model do składania/Love. A Model Kit”. All You Need is Love. Gdańsk: ŁAŻNIA Centrum Sztuki Współczesnej, 2000. 9-41. ISBN 83-911014-4-4.
Agnieszka Myszala, „Cyberprzestrzeń – wprowadzenie”, Magazyn Sztuki, nr 17 (1/1998), ISSN 1231-6709, s. 54-80.
Philip Barker, Metafory w psychoterapii [Using metaphors in psychotherapy], Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1997, ISBN 83-85416-58-7, 184s.
Ellyn Kaschack, Nowa psychologia kobiety [Egendered lives. A new psychology of women’s experience], Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1996, ISBN 83-85416-64-1, 286s.
Erich Fromm. Wojna w człowieku: psychologiczne studium istoty destrukcyjności. Przeł. P. Kuropatwiński, P. Pankiewicz, J. Węgrodzka. Warszawa: Jacek Storski, 1994.
Ruth Maxwell, Dzieci, alkohol, narkotyki. Przewodnik dla rodziców [Kids, alcohol and drugs], Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 1994, ISBN 83-85416-23-4, 206s.
„Ubik – two Polish Views”, (współautor połowy przekładu Joanna Kokot), Koinos Kosmos 2, June 1982, s. 8-11.
Inne przekłady:
Gerald Ratner, Zrobić Ratnera! Sukces i upadek w biznesie [The Rise and Fall... and Rise Again]. Gdańsk: Regan Press, 2008. ISBN 978-83-61225-00-3. ss. 277.
Ray Bradbury. „Wuj Einar”. Informator Klubu Fantastyki “Collaps” Nr 27. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki, n.d. [1993], s. 1-5.
Ursula Le Guin. „Biały Osiołek”. Informator Klubu Fantastyki “Collaps” Nr 27. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki, n.d. [1993], s. 11-12.
KSIĄŻKI:
Popular Genres and Their Uses in Fiction, Berlin: Peter Lang, 2018; ISBN 978-3-631-67711-7, s. 198.
Characters in Literary Fictions. Red. Jadwiga Węgrodzka. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. ISBN 978-3-631-64056-2.
Canon Unbound. Red. Jadwiga Węgrodzka. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2011. ISSN 0239-7129.
Patterns of enchantment: E. Nesbit and the traditions of children’s literature, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2007, ISBN 978-83-7326-423-6.
Instructive curiosity: Suspense in C. S. Lewis's Trilogy, Interpretations of British Literature 12, Gdańsk, Wydawnictwo Gdańskie 1995; ISBN 83-85843-42-6.
ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:
“Principles of space organization in Agatha Christie’s Sleeping Murder” in: Space in Literature: Method, Genre, Topos. Ed. Urszula Terentowicz-Fotyga. Berlin: Peter Lang, 2018. 171-193. ISBN 978-3-631-71806-3.
“Diegetic Border-Crossing in Agatha Christie’s Miss Marple Short Stories” in: Crime Fiction: A Critical Casebook. Ed. Stephen Butler and Agnieszka Sienkiewicz-Charlish. Berlin: Peter Lang, 2018. 117-136. ISBN 978-3-631-66229-8.
„Modelos de magia/Patrones magicos: estructuras genericas, constructivas y semanticas de los cuntos fantasticos infantiles de E.Nesbit” (transl. Lucia Cotarelo Estaban) in: El Universo Magico de Edith Nesbit. Ed. Dolores Romero Lopez. Renacimiento 2018. 155-182. ISBN 978-84--17266-31-8.
The construction of the Child in Isaac Watts’s Divine Songs for Children” in: From Queen Anne to Queen Victoria: readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 5. Ed. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris. Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, 2016. 465-480. ISBN 978-83-60269-29-9.
"Beyond Satire: C.S. Lewis’s Vision of the University”. Academia in Fact and Fiction. Ed. Ludmiła Gruszewska-Blaim and Merritt Moseley. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2016. 233-241. ISBN 978-3-631-67324-9.
“Suspense and metaphysics: Dragons in Ursula Le K. Guin’s Earthsea Cycle”. Imaginary Creatures in Medieval and Modern Fantasy Literature. Ed. Łukasz Neubauer. Kraków: Wyd. LIBRON – Filip Lohner, 2016. 103-126. ISBN 978-83-65148-89-6.
“Baśń ukryta w Dzikusie Davida Almonda”. Naukowcy w poszukiwaniu magicznego pierwiastka 9, red. Magdalena Zaorska i Adam Grabowski, Olsztyn: Wydz. Humanistyczny UWM, 2016. 223-238. ISBN 978-63911-19-5.
“Characters in mythical and historical contexts: William Golding’s “The Scorpion God”, w: Characters in Literary Fictions. Red. Jadwiga Węgrodzka. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. ISBN 978-3-631-64056-2. 268-283.
“From Character to Identity … and back?” (with Urszula Terentowicz-Fotyga). Characters in Literary Fictions. Red. Jadwiga Węgrodzka. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. ISBN 978-3-631-64056-2. 7-24.
“E. Nesbit and the Gothic Mode in Children’s Fiction”, w: All that Gothic. Eds. Agnieszka Łowczanin, Dorota Wiśniewska. Frankfurt: Peter Lang, 2014. 170-183. ISBN 978-3-631-63887-3.
“Ghosts and Their Stories in Children’s Fiction”, w: Expanding the Gothic Canon. Studies in Literature, Film and New Media. Ed. Anna Kędra-Kardela, Andrzej Sławomir Kowalczyk. Frankfurt: Peter Lang, 2014. 193-217. ISBN978-3-631-62639-9.
“The Detective as Reader: Narration and Interpretation in Arthur Conan Doyle’s Detective Stories”, w: Crime Scenes. Modern Crime Fiction in an International Context. Eds. Urszula Elias, Agnieszka Sienkiewicz-Charlish. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. 173-186. ISBN: 978-3-631-64154-5.
“Magia i metafizyka w brytyjskiej prozie dla dzieci: Skrzydlak Davida Almonda”. Motywy religijne we współczesnej fantastyce. Ed. Mariusz M. Leś, Piotr Sasiewicz. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2014. 87-98. ISBN: 978-83-7431-435-0.
“Utopian Garden Cities in the Children’s Fiction of E. Nesbit”, w: Spectres of Utopia. Theory, Practice, Conventions. Red. Artur Blaim, Ludmiła Gruszewska-Blaim. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2012. 194-203. ISBN 978-3-631-63230-7.
“Harry Potter and the motif of the book”, w: The Lives of Texts: Exploring the Metaphor. Eds. Andrzej S. Kowalczyk, Katarzyna Pisarska. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2012. 115-128. ISBN: 978-1-4438-4160-3
“Time-traveling to Historical Past in Children’s Fiction”, w: (Re)Visions of history in Language and Fiction. Eds. Dorota Guttfeld, Monika Linke, Agnieszka Sowińska. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2012. 319-335. ISBN: 978-1-4438-4020-0
“Storytelling, freedom and identity in Frances Browne’s Granny’s Wonderful Chair”, w: From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 3. Ed. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Studiów Brytyjskich, 2012. 515-523. ISBN 978-83-906585-3-7.
„Jak czyta Harry Potter? Strategie czytania w powieści J.K. Rowling”, w: Jestem – więc czytam. Między pragmatyzmem a wolnością. Red. Grażyna Tomaszewska, Beata Kapela-Bagińska, Zofia Pomirska. Gdańsk: Wydawnictwo UG, 2012. 313-325. ISBN 987-83-7326-894-4.
„Baśnie w (kon)tekście osiemnastowiecznym: Sarah Fielding i jej Guwernantka, w: Baśniowe inspiracje literaturoznawców i kulturoznawców 2. Red. Magdalena Zaorska, Adam Grabowski. Olsztyn: Katedra UNESCO UWM, 2012. 306-319. ISBN 978-83-932718-9-4.
„Generic canon and animal story: Michel Faber‘s Under the Skin“, w: Canon Unbound. Red. Jadwiga Węgrodzka. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, 2011, 103-112. ISSN 0239-7129.
„Framing and embedding in Sarah Fielding’s The Governess: functions of a constructional technique”. From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 2. Ed. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Ośrodek Studiów Brytyjskich, 2010. 491-504. ISBN 978-83-906585-2-0
„Michel Faber’s ‘Eyes of the Soul’”. Lingua terra cognita. Festschrift for Professor Roman Kalisz. Vol. 2. Ed. Danuta Stanulewicz, Tadeusz Z Wolański, Joanna Redzimska. Gdańsk: Wydawnictwo UG, 2010. 960-965.
“Gardens in Moral Tales: Cultural, Generic and Textual Aspects of Garden Settings in Selected Stories by Maria Edgeworth.” From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Ed. Grażyna Bystydzieńska and Emma Harris. Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich UW, 2009. ISBN 978-83-906585-1-3. 443-452.
“Uncertainty of interpretation: the reader as a dead body in two medieval death lyrics”, Structure and Uncertainty, ed Ludmiła Gruszewska Blaim and Artur Blaim Lublin, Maria Curie-Skłodowska University Press 2008 ISBN 978-83-227-2910-6, s. 83-92.
“The art of love story: mechanisms of popular fiction and artistic communication”, Texts of Literature. Texts of Culture, ed. Ludmiła Gruszewska Blaim i Artur Blaim, Lublin, Wydawnictwo UMCS 2005, ISBN 83-227-2338-5, s. 119-133.
“’The Twa Corbies’: text and performance”, De lingua et litteris. Studia in honorem Casimiri Andreae Sroka, ed. D. Stanulewicz et al., Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2005, ISBN 83-7326-267-9, s. 575-579.
“The magic gardens of Burnett and Nesbit”, PASE Papers in Literature and Culture. Proceedings of the 9th Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Gdańsk, April 2000, ed. J. Burzyńska i D. Stanulewicz, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, ISBN 83-7326-191-5, s. 423-429.
“On the naivety of children’s fiction: E. Nesbit’s The Railway Children”, Conventions and Texts, ed. A. Zgorzelski, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, ISBN 83-7326-162-1, s. 281-289.
“The magic world of Nesbit’s Five Children”. Paradoksy humanistyki. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Andrzeja Zgorzelskiego, ed. Ola Kubińska i David Malcolm, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2001, ISBN 83-7326-010-2, s. 331-342.
“The magic of history in the children’s fiction of Kipling and Nesbit”, PASE Papers in Literature and Culture. Proceedings of the 8th Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Wrocław, April 1999, ed. E. Kębłowksa-Ławniczak, Wrocław, Aksel 2000, ISBN 83-910270-4-X, s. 169-174.
"'Like in books'. Intertextuality in E. Nesbit's Bastable cycle", Systems, genres, conventions, PASE Studies and Monographs, vol. 7, ed. A. Zgorzelski., Lublin, Wydawnictwo FOLIUM 1999; ISBN 83-86239-30-1, s. 153-181.
“Red Riding Hood and Her Transformations: Two Versions of the Same Story”, Literature and Language in the Cultural Context. Proceedings of the Inaugural Conference of PASE, Cracow, April 1992, Kraków, UNIVERSITAS 1994, ISBN 83-7052-213-0, s. 89-100.
“School and education in David Almond’s selected children’s fiction”. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego 33 (2020): 497-512. ISSN 2300-5459, e-ISSN 2450-0380.
“Buliwyf for Beowulf: Michael Crichton’s Eaters of the Dead”, Kwartalnik Neofilologiczny LXIII, 3/2016: 377-387. ISSN 0023-9511.
“Children’s theatricals and other games in E. Nesbit’s The Enchanted Castle and David Almond’s Kit’s Wilderness”. Beyond Philology 14/3 (2017): 65-85. ISSN 1732-1220.
“Metaliterary aspects of E. Nesbit’s The Story of the Treasure Seekers”, Beyond Philology 2/2002, ISSN 1230-6185, s. 193-211.
"The Hero Stereotype and Its Modifications in J. R. R. Tolkien’s Lord of the Rings”, Arda 1988-1991, vol. VII-IX, 1994, ISSN 0280-2015, s. 80-89.
”‘Czy to bajka, czy nie bajka’: dwa opowiadania Urszuli K. Le Guin”. Informator Klubu Fantastyki “Collaps” Nr 27. Gdańsk: Gdański Klub Fantastyki, n.d.[1993] 19-21.
"The Functions of Fairy-tale Conventions in Ursula Le Guin’s A Wizard of Earthsea”, Studies on Fiction. Zeszyty Naukowe UG, Filologia Angielska 10, Gdańsk 1993, ISSN 0208-5240, s. 23-41.
“The Whole Man: Autothematic Use of Fairy Tale”, Studies on Fantastic Fiction, Zeszyty Naukowe UG, Wydz. Hum., Filologia Angielska 8, Gdańsk 1988 (druk 1990), s. 91-100.
“A Retrogressive View of the Second Shepherds’ Play”, Studies on Drama, Zeszyty Naukowe UG, Wydz. Hum., Filologia Angielska 6, Gdańsk 1985, ISSN 0208-5240, s. 9-22.
“Reconsidering suspense”, Zagadnienia Rodzajów Literackich 1982, t. XXV, z. 3(50), ISSN 0084-4446, s. 33-42.
“The Functions of Suspense in C. S. Lewis’ Trilogy”, Studies on Fantastic Literature, Zeszyty Naukowe UG, Wydz. Hum., Filologia Angielska 3, Gdańsk 1982, ISSN 0208-5240, s. 37-85.
„Organizacja superkodu w ‘All in green went my love riding’ e. e. cummingsa”, Kwartalnik Neofilologiczny 1984, XXXI, nr 4, PL ISS 0023-5911, s. 441-454.
"The Lures of Allegory: Some Thoughts on the Old English Wanderer”, Studies on Poetry. Zeszyty Naukowe UG, Wydz. Hum., Filologia Angielska 5, Gdańsk 1984, ISSN 0208-5240, s. 7-20.
Rec. Written Maternal Authority and Eighteenth-Century Education in Britain: Educating by the Book. By Rebecca Davies. Farnham: Ashgate, 2014. 171 pages. International Research in Children’s Literature 2014: 8(1): 102-104. ISSN 1755-6198.
“Secret gardens and hidden desires: two approaches to the Golden Age of children’s literature” [rec. J. Wullschlager, Inventing Wonderland (London 1995) i H. Carpenter, Secret Gardens (London 1985)], Beyond Philology 2/2002, ISSN 1230-6185, s. 229-235.
(Rec.) A. Smuszkiewicz, Stereotyp fabularny fantastyki naukowej, Zagadnienia Rodzajów Literackich 1984, t. XXVI, z. 1(51), ISSN 0084-4446, s. 102-104.
(Rec.) W. Krajka, Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej, Zagadnienia Rodzajów Literackich 1982, t. XXV, z. 3(50), ISSN 0084-4446, s. 103-105.
„Konwencje baśniowe jako wyznacznik autotematyzmu współczesnej SF (na przykładzie The Whole Man J. Brunnera)”, Sprawozdania Gdańskiego Towarzystwa Naukowego 12, Gdańsk 1986, ISSN 0208-5240, s. 140-141.
„Secunda pastorum jako interludium misteryjne”, Sprawozdania Gdańskiego Towarzystwa Naukowego 10, Gdańsk 1984, s. 188-192.
„C. S. Lewis i jego miejsce w tradycji literatury dla dzieci” w: C.S. Lewis i świat (nie)stworzony, Teologia Polityczna Co Tydzień 139, 27.11.2018; https://teologiapolityczna.pl/c-s-lewis-i-swiat-niestworzony-tpct-139-1.