dr Maria Bogucka

Stanowiska zajmowane w jednostkach
- Konsultacje i terminy
- Biografia i osiągnięcia
- Profil naukowy
Terminy konsultacji:
Środa: 11.15 - 12.00
Czwartek: 11.15 - 12.00
Absolwentka Filologii Angielskiej UG, doktor nauk społecznych.
Tematyka pracy badawczej: kształcenie nauczycieli języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, nauczanie języka angielskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym, metodyka nauczania języka angielskiego oraz badanie jakości programów edukacyjnych.
Biografia:
Miejsce zatrudnienia w Uniwersytecie Gdańskim: the British Council Studium, Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych oraz od 2000 roku Instytut Lingwistyki Stosowanej i Translatoryki.
Inne instytucje, w których zdobywałam kompetencje nauczycielki języka angielskiego i teacher trainer:
Szkoła Językowa ‘Pilgrims’ w Canterbury w Wielkiej Brytanii;
INSETT – Program Doskonalenia Nauczycieli Języka Angielskiego In-Service Teacher Training – organizatorka i koordynatorka programu w Polsce Północnej;
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności (Programu English Teaching) - wykładowca oraz ekspert Rady Doradczej
Fundacja Kościuszkowska - wykładowca i autorka materiałów dydaktycznych;
Wydawnictwo Pearson Education– konsultantka metodyczna, wykładowca oraz autorka materiałów dydaktycznych.
Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych:
IATEFL International Association of Teachers of English.
EARLI European Association for Research on Learning and Instruction
PTN Polskie Towarzystwo Neofilologiczne
Wyróżnienia i nagrody:
Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla edukacji i wychowania (2003).
Nagroda zespołowa I stopnia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego (2005).
Inne osiągnięcia:
English Profile – program sponsorowany przez Unię Europejską (2018-19) – ekspert i wykładowca kursu metodycznego w Turkmenistanie. Projekt "Support to the Education Sector in Turkmenistan" współorganizowany jest przez Ministerstwo Edukacji w Turmenistanie. Głównym celem szkoleń było przygotowanie nauczycieli języka angielskiego do nauczania w duchu najnowszych międzynarodowych standardów w edukacji.
Wykładowca szkoleń doskonalenia zawodowego nauczycieli języka angielskiego na Ukrainie, Litwie i Węgrzech.
Hobby:
Wielbicielka gdańskich ścieżek rowerowych
- Publikacje
Książki i rozdziały w książkach:
Wybrane publikacje naukowe:
The self-perception of early education teachers of English [w:] Nikolov (red.)Teaching Modern Languages to Young Learners.2007. Graz: Council of Europe Publishing.
Teaching Polish as a Foreign Language – changes and challenges. 2007. [w:] Humanistic Language Teacher.Canturbury: www.hltmag.co.uk
Losy zawodowe absolwentów specjalności wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego w Uniwersytecie Gdańskim. 2012. Kwartalnik Pedagogiczny.
Rozważania na temat jakości programu edukacyjnego English Teaching. 2018. Wydawnictwo Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA
Wybrane publikacje dydaktyczne:
Your English ABC, t.1-4. 1990. Warszawa: Wydawnictwa ‘Alfa’. (współautor K.Marcinkiewicz) seria podręczników języka angielskiego dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Observing English Lessons . 1999. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.(współautor K.Karaś) - nagrania video lekcji języka angielskiego (część1-4) oraz podręcznik nt. komunikatywnego nauczania języka angielskiego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Friends, seria czterech podręczników o zasięgu międzynarodowym, współautorka Carol Skinner. 2002. Harlow: Pearson Education podręczniki dla klas IV-VI.
Świadomość i ekspresja kulturowa-istotą pracy projektowej uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej [w:] Międzynarodowy Program Comenius w Polsce. 2011. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. s.87-103.
Program Nauczania – Język angielski w kształceniu zintegrowanym - wydanie uaktualnione. 2009. Warszawa: Pearson Education Ltd.
Program Nauczania – Język angielski w klasach IV-VI. 2009. Warszawa: Pearson Education Ltd.
Program Nauczania – Język angielski w przedszkolu.2010. Warszawa: Pearson Education Ltd
English Adventure-poradnik dla rodziców. 2005. Harlow: Pearson Education Ltd.
English Adventure (Starter-kl.III) - seria poradników dla rodziców dzieci korzystających z podręczników
Przedszkolak poznaje siebie Ja cielesne i Ja społeczne w grach i zabawach na zajęciach z języka angielskiego[w]: Języki Obce w Szkole nr 4/2016. Warszawa: s.97-101.