Office for International Cooperation
Rector's Office
Jana Bażyńskiego 8
80-309 Gdańsk
Phone: +48 58 523 31 70, +48 58 523 31 22, +48 58 523 25 56
Webpage: Biuro Współpracy Międzynarodowej, Erasmus
E-mail: io@ug.edu.pl, bwzs@ug.edu.pl, fso@ug.edu.pl, erasmus@ug.edu.pl
Symbol:
4200Pracownicy
Zadania
- Biuro Współpracy Międzynarodowej:
- Realizuje działania związane z inicjowaniem i koordynowaniem współpracy naukowej UG z zagranicznymi uczelniami i instytucjami badawczymi na szczeblu ogólnouczelnianym.
- Przygotowuje porozumienia o współpracy naukowej UG z zagranicznymi uczelniami i instytucjami badawczymi na szczeblu ogólnouczelnianym.
- Ewidencjonuje dokumentację związaną z umowami i porozumieniami o współpracy naukowej zawieranymi przez Uczelnię z ośrodkami nauki za granicą.
- Współdziała z wydziałami przy opracowywaniu oferty edukacyjnej i szczegółowych zasad rekrutacji studentów, doktorantów oraz pracowników zagranicznych.
- Współpracuje z Centrum Komunikacji i Promocji w zakresie międzynarodowej promocji UG w tym współuczestniczy w tworzeniu materiałów promocyjnych w językach obcych.
- Prowadzi aktywne działania w zakresie nawiązywania kontaktów z zagranicznymi podmiotami świadczącymi usługi rekrutacyjne oraz zagranicznymi uczelniami i szkołami średnimi w celu pozyskiwania kandydatów na studia.
- Utrzymuje kontakty z polskimi placówkami dyplomatycznymi w krajach znajdujących się w obszarze zainteresowań Uniwersytetu oraz instytucjami państwowymi zajmującymi się obcokrajowcami przebywającymi w Polsce.
- Organizuje wyjazdy na Międzynarodowe Targi Edukacyjne oraz konferencje związane z procesem umiędzynarodowienia Uczelni.
- Opracowuje regulaminy, zarządzenia, zasady i wytyczne w zakresie prowadzonych spraw.
- Prowadzi sprawy dotyczące współpracy zagranicznej Uniwersytetu z uczelniami zagranicznymi w oparciu o programy międzynarodowe, związane z wymianą studentów i kadry akademickiej.
- Aktualizuje stronę internetową (w wersji polskiej i angielskiej) poświęconą zadaniom realizowanym przez Biuro.
- Prowadzi doradztwo w zakresie możliwości wyjazdów studentów na stypendia zagraniczne.
- Koordynuje inicjatywy podejmowane przez Wydziały i jednostki ogólnouniwersyteckie ściśle korespondujące ze współpracą międzynarodową.
- Współpracuje z Wydziałami i jednostkami ogólnouniwersyteckimi UG w zakresie rankingów efektów internacjonalizacji i współpracy międzynarodowej.
- Opracowuje sprawozdania dotyczące współpracy międzynarodowej w zakresie zadań Biura.
- Strukturę Biura Współpracy Międzynarodowej tworzą:
- Sekcja Obsługi Studentów Zagranicznych;
- Sekcja Obsługi Programu Erasmus+;
- Sekcja Obsługi Profesorów Zagranicznych.
- Sekcja Obsługi Studentów Zagranicznych realizuje zadania związane z przyjmowaniem obcokrajowców (studentów i doktorantów) na cały tok studiów (studenci komercyjni oraz stypendyści Rządu Polskiego), w szczególności jest to:
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją staży naukowo-badawczych cudzoziemców stypendystów Rządu RP, kierowanych przez NAWA;
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją toku studiów cudzoziemców stypendystów Rządu RP, kierowanych przez NAWA;
- Prowadzenie rekrutacji kandydatów planujących podjąć studia pierwszego lub drugiego stopnia na zasadzie odpłatności oraz obsługa studentów zagranicznych z krajów niebędących członkami UE;
- Udzielanie zagranicznym kandydatom szczegółowych informacji o aktualnej ofercie edukacyjnej, procedurze rekrutacyjnej i wizowej oraz sprawach socjalno-bytowych związanych z pobytem w Polsce;
- Zapewnienie wsparcia organizacyjnego zagranicznym studentom oraz doktorantom, którzy podejmują w Uczelni studia lub realizują programy badawcze/dydaktyczne;
- Monitorowanie procesu nostryfikacji zagranicznych świadectw maturalnych (współpracując w tym zakresie z Kuratorium Oświaty) oraz procesu nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów wyższych.
- Sekcja Obsługi Programu Erasmus+ realizuje zadania związane z koordynacją programów: Erasmus + KA103 (kraje programu), Erasmus + KA107 (kraje partnerskie), POWER Mobilność., w szczególności jest to:
- Składanie osobnych wniosków na każdy z programów;
- Zarządzanie budżetem każdego z programów zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej;
- Sporządzanie raportów finansowych i merytorycznych (po trzy raporty rocznie dla każdego z programów);
- Aktualizowanie informacji o programach zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej;
- Opracowywanie aplikacji o przyznanie Kontraktu Uczelnianego/Karty Erasmusa dla Uniwersytetu;
- Aktywne zabieganie o zawieranie umów dwustronnych z uczelniami zagranicznymi;
- Procedowanie procesu podpisywania umów z partnerami zagranicznymi (umowy międzyinstytucjonalne) oraz wprowadzenie ich do systemu Komisji Europejskiej MOBILITY TOOL;
- Opracowanie podziału środków finansowych dla Uczelni oraz indywidualnych beneficjentów zgodnie z wytycznymi programów;
- Zgłoszenie każdego zrekrutowanego studenta do partnerskiej uczelni, zgodnie z podpisana umową międzyinstytucjonalną oraz wprowadzenie tych danych do systemów Komisji Europejskiej: MOBILITY TOOL;
- Organizowanie cyklicznych spotkań informacyjnych dla studentów oraz zebranie indywidualnych informacji na temat deklaracji językowych i umieszczenie ich na portalu Komisji Europejskiej On-line Language Platform w celu przeprowadzenia testu językowego;
- Organizowanie cyklicznych spotkań dla koordynatorów wydziałowych, na których omawiane są bieżące problemy związane z działaniem programów na UG;
- Realizacja indywidualnych umów z beneficjentami programów (studenci wyjeżdżający na studia/praktykę, pracownicy na wyjazdy dydaktyczne/szkoleniowe);
- Prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją programów, oraz przygotowanie dokumentacji na czas kontroli poszczególnych zagadnień lub beneficjentów;
- Organizowanie wizyt monitoringowych dla przyjeżdżających pracowników z uczelni partnerskich;
- Rekrutacja oraz organizacja pobytu dla studentów przyjeżdżających w ramach programów.
- Sekcja ds. Obsługi Profesorów Zagranicznych realizuje zadania związane z kompleksową obsługą gości zagranicznych, w szczególności jest to:
- Organizacja i koordynacja przyjazdów zagranicznych naukowców na Uniwersytet Gdański w celach dydaktycznych i wymiany doświadczeń naukowych.
- Zapewnienie wsparcia organizacyjnego zagranicznym naukowcom, którzy realizują w Uniwersytecie Gdańskim programy badawcze lub dydaktyczne.
- Prowadzenie rejestru zagranicznych naukowców przyjeżdżających na Uniwersytet Gdański na podstawie danych dostarczanych przez Wydziały.